Araçlarda Bobin Arızası Nasıl Anlaşılır? (Ve Benim O Araba Maceralarım)
İzmir’de yaşayan, genç, enerjik ve arabamla ilişkisi biraz karmaşık olan biri olarak, zaman zaman araçlardaki çeşitli arızalarla baş başa kalıyorum. Mesela geçen gün, arabam birden bire titremeye başladı. İlk başta “bu da ne şimdi?” diye düşündüm. Yani, cidden… Bugünlerde her şeyin bir arızası var. Telefonumdan bilgisayarıma kadar her şeyin bir sorunu çıkıyor. Ama arabam da beni bırakmamıştı! Şimdi soruyorum: Araçlarda bobin arızası nasıl anlaşılır?
1. Arabam Titriyor, Ben Titriyorum! Bobin Mi, Yoksa Benim Sinirlerim Mi?
Bir sabah, kahvemi alıp arabaya bindim, akşamdan önceki yorgunlukla biraz geç kalkmıştım. Yolda ilerlerken, araba aniden titremeye başladı. Şöyle bir bakıyorum, rüzgar da yok, yol da düz, ama araba sanki bana “yavaş ol, biraz sabırlı ol” der gibi titriyor. O an düşündüm: “Aha! Bu kesin bobin arızası. Hem titriyor hem de motor sanki bir şeylerden kaçıyormuş gibi çalışıyor.”
Neyse, bir kenara çekip durdum ve hemen cep telefonumu çıkarıp internette “araçlarda bobin arızası nasıl anlaşılır?” diye aramaya başladım.
İnternette karşıma çıkan ilk şey, “Bobin arızası olduğu zaman araç titrer, zor çalışır, yakıt tüketimi artar, hatta bazen motoru çalıştırmak bile imkansız hale gelir.” Tamam, titreme kısmı doğruydu. Ama bir de “yakıt tüketimi artar” diyorlar. Dur, aklıma geldi; zaten son 3 gündür ben arabayı full depo yapmıştım, acaba çok yakıyor mu?
2. Aracın Gücü Düşüyor, Senin Ne Olduğundan Halen Haberin Yok
Biraz daha ilerlerken, arabam güç kaybetmeye başladı. Tıpkı benim sabahları yataktan kalkarken hissettiklerim gibi. Yani, motor birden zayıfladı, hızlanmak bir tür ceza gibi hissettirdi. Tabi o sırada ne oluyor? Bir anda eski arabaların “çık çık” sesi gibi, motordan garip sesler duymaya başladım.
O an iç sesim bana yine oynadı: “Yoksa ben mi bir şeyler kaçırıyorum? Bobin değil de başka bir şey mi? Çekiş gücü kayboldu ya!”
Tabii ki, “yarım gün öncesinden” okuduğum internet yazısını hatırlayarak, aslında araçlarda bobin arızası da böyle aniden gerçekleşebiliyordu. Ve bu da bir işaretti.
3. Bobin Arızası Belirtileri: Motoru Anlatmaya Çalışan Bir Araba
Neyse ki, işlerim için acil bir yerden geçmem gerekmiyordu. Araba biraz daha yavaşladı ve motor, eski arabaların o “tak tak tak” sesine benzer bir ses çıkarmaya başladı. Bunu duyduğum an, tamam, dedim: “Hadi bakalım, bu işin sonunda kesinlikle araçta bobin arızası var.”
Bir de sağa sola gittiğimde, araba bir anda hiç beklemediğim şekilde hızlandı ve sonra tekrar hız kaybetti. Ama bir an durakladım ve düşündüm: “Eğer bu bobin arızasıysa, bu sorun sadece yakıt tüketimini etkilemekle kalmaz. Araba beklenmedik bir şekilde zorlanırsa, motor ciddi hasar bile alabilir.”
O anda, aslında arabamın çok değerli olduğunu düşündüm. Tabi ki hemen “bobin değişimi” fikrini bir kenara yazdım. Çünkü hem araç hem de motor bu durumda sağlıklı bir şekilde devam etmeli. Eğer sorunla baş edemezsem, tamirciye götürmekten başka çarem yok.
4. Sonunda Anladım: Bobin Arızası Gerçekten Var!
Tamirciye gitmeden önce, arabayı birkaç gün daha kullandım. Ama arıza, bir türlü geçmiyordu. Şu an gerçekten “bobin” arızası olduğunu anlamam için her şey kesinleşmişti. Bobin, motorun ateşleme sisteminin bir parçasıydı ve bir arıza durumunda bu, motorun düzgün çalışmamasına sebep oluyordu. Sık sık tekleme, yüksek yakıt tüketimi, çekiş kaybı, motorun zor çalışması gibi belirtileri vardı. Bobin değişimi gerekiyordu.
5. Bir Arıza, Bir Arıza Daha: Bobin Değişimi Sonrası Hayatım
Tamirciye gittim ve bobin değişimi için işlemi başlattık. Birkaç saat sonra, aracım eski haline dönmüştü. Tıpkı sabahları yatağımda zıplayarak kalkmaya başlayan o “yaratık” gibi, araba da eskisi gibi hızla hareket etmeye başladı.
Bobin değişimi sonrası arabamdan beklediğim gibi performans aldım. Artık titremeler yok, motoru zor çalıştırma yok, araç daha az yakıt tüketiyor. Bu da demek oluyor ki, araba şimdi benden daha mutlu. Ve her şey yeniden düzene girdi.
6. İç Sesim: “Sana Dedim, Arabada Bobin Arızası Vardı!”
Ve yine iç sesim devreye girdi: “Vay be, bunu en başta anlasaydım, o kadar zaman kaybetmezdim.” Ama içimde yine bir soru belirdi: “Yani… bu kadar basit bir şey mi? Peki ya bu tür bir arıza, çok daha büyük bir sorunun başlangıcı mıydı? Bobin arızası, başka hangi parçaların bozulmasına yol açabilir?”
İşte, hayat da böyle. Arabada bir şey bozulduğunda, genellikle bir şeyin işaretini alırsınız ama o bir arıza başka bir arızanın ilk adımı olabilir. Hayatınızda da bazen “küçük” gibi görünen sorunlar, hiç beklemediğiniz şekilde büyüyebilir. Neyse ki, arabamda sadece bobin arızası vardı. Ama ya daha büyük bir sorun olsaydı?
Sonuç olarak, araçlarda bobin arızası nasıl anlaşılır? Titreme, zor çalıştırma, çekiş kaybı gibi belirtilerle. Ama unutmayın, küçük bir arıza bile bazen büyük bir problemin habercisi olabilir. Yani arabada bir şeyler ters gitmeye başladığında, ilk olarak bobin arızası olabileceğini düşünün ve ona göre harekete geçin!